Опште
Ниво студија | Специјалистичке академске студије |
Звање које се стиче | Специјалиста (Спец.) |
Образовно поље | Техничко-технолошке науке |
Научно-стручне области | Архитектура |
Трајање (година / семестри) | 1/2 |
Укупан број ЕСПБ бодова | 60 |
СТРУКТУРА СТУДИЈСКОГ ПРОГРАМА
Студијски програм специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине има за циљ да, у оквиру техничко-технолошког поља, понуди мастер инжењерима стицање специјализованих знања у контексту одрживости и отпорности грађене средине на промену климе, односно да омогући развој креативних способности будућих инжењера специјалиста и овладавање специфичним практичним вештинама, потребним за обављање професије према савременим захтевима, као и за будући развој каријере. Сви циљеви студијског програма специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине су усклађени са основним задацима и циљевима Факултета техничких наука у Косовској Митровици.
Структура и садржај студијског програма усклађени су са домаћим прописима у области високог образовања, Стратегијом развоја образовања у Србији до 2020. године (која предвиђа концепт интердисциплинарног образовања за одрживи развој), Националном стратегијом одрживог развоја Републике Србије, Националном стратегијом одрживог коришћења природних ресурса и добара и Националном стратегијом за апроксимацију у области животне средине за Републику Србију, као и другим националним и европским прописима и смерницама развоја високог образовања према најважнијим актуелним потребама друштва.
Иновативност и оригиналност студијског програма специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине се огледају кроз понуђене предмете и њихове садржаје, предвиђене образовне методе, обезбеђена савремена и одговарајућа организациона и материјална средства, као и кроз флексибилне стазе учења омогућене преко значајног броја изборних предмета, при чему студенти бирају теме према сопственој професији, интересовањима и плановима за будући развој каријере.
Током образовања на студијама, кроз примену одговарајућих метода и адекватну организацију наставе, студенти добијају могућност да међусобно сарађују, размењују постојећа и стичу нова специјализована знања и вештине. Сврха студијског програма је да изведе генерације специјалиста инжењера који су стекли способност да на свеобухватан начин приступе решавању проблема везаних за постизање одрживости и отпорности грађене средине, који разумеју сложеност тих проблема и њихове узрочно-последичне везе, а истовремено задржавају сопствену инжењерску професију, односно делују са сопственог професионалног становишта.
Наставници и сарадници на студијском програму чине тим који заједнички ради на образовању студената према темама које су обухваћене курикулумом. Факултет техничких наука у Косовском Митровици обезбеђује 100% компетентног кадра потребног за реализацију студијског програма у сталном радном односу са пуним радним временом.
На студијски програм специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине може се уписати лице које има остварених 300 ЕСПБ бодова током претходног школовања, односно лице које је завршило петогодишње, односно мастер академске студије у техничко-технолошком пољу и припадајућим научним областима које одговарају карактеру студијског програма.
Факултет техничких наука уписује 16 студената на студијски програм Одрживост и отпорност грађене средине. Програм траје једну годину, односно два семестра, и носи укупно 60 ЕСПБ бодова (30 ЕСПБ бодова по семестру). Сваки ЕСПБ бод носи између 25-30 сати рада у свим облицима активне наставе и свим облицима индивидуалног учења ради савлађивања градива. Настава на студијском програму се одвија кроз предавања, вежбе, лабораторијски рад, студијски истраживачки рад, рад у студију, консултације, стручну праксу, индивидуални рад и др. Групни рад у студију у другом семестру даје могућност студентима да примене претходно стечена знања на конкретном, стварном проблему, односно да интегришу истраживање и савладана теоријска знања из различитих предмета са практичним радом и да се на тај начин оспособе за будући успешан рад у пракси.
Сви предмети на студијском програму су подељени на изборне и обавезне, у складу са нивоом студија и стандардима за поље техничко-технолошких наука.
Похађање наставе и резултат провере стечених знања студената исказују се бројем ЕСПБ бодова, односно јединственом коначном оценом, појединачно за сваки утврђени предмет на студијском програму. Провера знања из одређеног предмета се врши путем израде и одбране пројеката и елабората, колоквијума, семинарских радова, студијског истраживачког рада, писмених или усмених испита, и др. Укупна оцена на једном предмету се састоји од оцене коју је студент добио за предиспитне обавезе и за показано знање на испиту. Минимално учешће оцене коју студент добија током наставе у укупној оцени је минимално 30%, а максимално 70%.
Кроз рад на конкретним темама и задацима, студенти стичу специјализовна знања, вештине и компетенције у областима одрживог развоја и адаптације грађене средине на промену климе, заштите урбаног и руралног изграђеног окружења, коришћења природних ресурса у грађеној средини, методологије процене одрживости и отпорности грађене средине и процене ризика, примене интегрисаних инжењерских мера, менаџмента и др. и савладавају методологију истраживања и методе повезивања истраживања са практичним радом, чиме се оспособљавају за решавање стварних проблема у свом професионалном раду или за наставак образовања на докторским академским студијама у високошколским институцијама у земљи или иностранству.
Након завршетка студија студент добија академски назив: Специјалиста инжењер архитектуре, а у додатку дипломе је садржано ближе одређење стручног, односно академског назива, додавањем иза наведеног назива – одрживост и отпорност грађене средине, у складу са националном и европском регулативом и коресподентним оквирима квалификација. Специјалисти инжењери који су успешно завршили студије Одрживост и отпорност грађене средине поседују:
- специјализовано знање у области одрживости и отпорности грађене средине и високу способност адекватне и интегрисане примене стеченог знања;
- специјализоване вештине решавања проблема у области одрживости и отпорности грађене средине, што омогућава стицање нових знања и њихову накнадну интеграцију са претходно стеченим знањима, и
- способност инжењерског или управљачког деловања у сложеном и непознатом окружењу које захтева системски приступ и превазилажење оквира појединачних дисциплина и области.
СВРХА СТУДИЈСКОГ ПРОГРАМА
Студијски програм специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине има јасно дефинисану сврху и улогу.
Програм представља одговор на потребе друштва да се свеукупни развој преусмери ка одрживости и отпорности на манифестације промене климе, што се преноси на специфични контекст струке у техничко-технолошком пољу и на професионалну одговорност.
У техничко-технолошком пољу, постизање одрживости и отпорности грађене средине на манифестације промене климе се односи на развој, анализу и примену широког спектра одговарајућих техничко-технолошких решења, мера и пракси, од којих су најзначајније обухваћене курикулумом програма специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине. У складу са тим, програм је конципиран тако да пружа напредна – специјализована знања из области одрживог развоја и адаптације грађене средине на промену климе, заштите урбаног и руралног изграђеног окружења, коришћења природних ресурса у грађеној средини, методологије процене одрживости и отпорности грађене средине и процене ризика, примене интегрисаних инжењерских мера, менаџмента и др., односно да омогућава савлађивање методологије истраживања и метода повезивања истраживања са практичним радом.
Сврха програма специјалистичких академских студија је образовање генерација инжењера специјалиста који разумеју сложеност и узрочно-последичне везе и проблеме везане за постизање одрживости и отпорности грађене средине и имају довољно специјализованих знања, вештина и компетенција да допринесу одрживости и отпорности применом трансдисциплинарног приступа у оквиру сопствене инжењерске професије. Специјалисти инжењери архитектуре (са назнаком – одрживост и отпорност грађене средине у додатку дипломе) су професионално опремљени за деловање у околностима карактерисаним сложеношћу, честим и значајним променама, ризицима и незвешношћу.
Како су одрживи развој и адаптација грађене средине на примену климе научно-образовне области које су постале актуелне током последњих десетак година, старије генерације инжењера нису се образовале у складу са овим савременим потребама друштва и струке. Због тога је студијски програм специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине отворен како за инжењере који су непосредно пре подношења документације за упис завршили претходни ниво образовања, тако и за инжењере који су у радном односу и који се на програм уписују како би ажурирали своје знање и вештине према савременим трендовима и потребама.
Програм је конципиран тако да пружа довољна апликативна знања и вештине за специјализовано и самостално професионално бављење грађеном средином на различитим радним местима и позицијама, од извршних, инжењерских, до управљачких. Због тога је сврха студијског програма специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине и приближавање тржишту рада.
Сврха програма је и да омогући стицање компетенција, односно услова за наставак образовања на докторским студијама, кроз стицање адекватних знања, увођење методологије истраживања, спровођење поступка припреме и одбране завршног – специјалистичког рада, вршење студијског истраживачког рада и др.
ЦИЉЕВИ СТУДИЈСКОГ ПРОГРАМА
Студијски програм специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине има јасно дефинисане циљеве, постављене у функцији постизања одговарајућих знања и стручности у областима одрживог развоја и адаптације на промену климе, развоја креативних способности будућих инжењера специјалиста и овладавања специфичним практичним вештинама потребним за обављање професије и будући развој каријере и образовања.
Циљеви студијског програма специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине су усклађени са основним задацима и циљевима Факултета техничких наука у Косовској Митровици и обухватају опште и посебне циљеве.
Општи циљеви студијског програма специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине су:
- стицање специјализованих знања, вештина и компетенција, чиме се омогућава конкурисање и боље позиционирање, пре свега на домаћем тржишту рада,
- стицање општих и предметно-специфичних кључних компетенција, укључујући и исходе учења, у складу са успостављеним оквиром квалификација, стварним потребама и условима,
- стицање знања и компетенција потребних за наставак образовања на докторским академским студијама на факултетима у земљи или иностранству,
- оспособљавање студената за самосталну израду и објављивање истраживачких радова,
- препознатљивост кроз квалитет и развијену специфичност у образовном систему на домаћем и међународном нивоу,
- усклађеност са међународним трендовима образовања, са стандарима општег високог образовања и образовања инжењера у техничко-технолошком пољу и актуелним друштвеним и професионалним концептима и
- флексибилност у смислу континуалног осавремењавања наставе, у складу са токовима развоја у ширем контексту, што је најбоље уочљиво кроз предвиђени концепт интегрисаног студија.
Посебни циљеви студијског програма специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине су:
- стицање напредних – специјализованих знања из области одрживог развоја и адаптације грађене средине на промену климе, заштите урбаног и руралног изграђеног окружења, коришћења природних ресурса у грађеној средини, методологије процене одрживости и отпорности грађене средине и процене ризика, примене интегрисаних инжењерских мера, менаџмента у контексту одрживости и отпорности грађене средине и др.,
- савлађивање методологије истраживања и метода повезивања истраживања са практичним радом,
- образовање инжењера специјалиста који су оспособљени да започну, спроводе и воде промене ка постизању одрживости и отпорности грађене средине, односно примене системске одговоре, решења и одлуке на специфичне инжењерске изазове простекле из објективних околности, уз истовремено разумевање еколошких, економских и друштвених импликација својих одговора/решења/одлука,
- пружање могућности инжењерима да кроз флексибилне стазе учења (односно већи број понуђених изборних предмета) сами трасирају своју специјализацију, уз истовремено очување основне професије,
- стицање специјализованих знања, вештина и компетенција, чиме се омогућава конкурисање и боље позиционирање у инжењерским, пројектантским, грађевинским и консултантским предузећима, образовно-истраживачким установама, институцијама локалне/градске и државне управе, специјализованим удружењима, комуналној привреди и др.,
- отвореност програма како према инжењерима који су непосредно пре подношења документације за упис завршили претходни ниво образовања, тако и према инжењерима који су у радном односу и који се на програм уписују како би ажурирали своје знање и вештине према савременим трендовима и потребама струке и друштва,
- реализација програма уз оптимално и равномерно оптерећење студената,
- реализација програма уз оптимално и равномерно оптерећење наставника и сарадника, и
- реализација програма уз примену савремених едукативних метода и уз одговарајућа организациона и материјална средства.
КОМПЕТЕНЦИЈЕ ДИПЛОМИРАНИХ СТУДЕНАТА
Савладавањем студијског програма специјалистичких академских студија Одрживост и отпорност грађене средине студенти стичу опште и предметно-специфичне способности које су у функцији квалитетног обављања професионалне и истраживачке делатности.
Савладавањем студијског програма, студенти стичу следеће опште компетенције:
- разумевање најзначајнијих друштвених, еколошких и економских изазова данашњег времена,
- системско, критичко и самокритичко мишљење, сагледавање и приступ,
- способност да се кроз примену знања одговори на стварне околности и услове у окружењу, да се идентификују и анализирају проблеми, понуде решења и предвиде последице,
- способност идентификације и примене одговарајућих метода, процедура и процеса истраживања, као и способност самосталног представљања резултата истраживања различитим друштвеним групама,
- способност коришћења професионалних специјализованих термина, веште употребе професионалне двостране комуникације и развијања сарадње са друштвеним окружењем,
- способност за рад у мултидисциплинарном тиму, међу различитим друшвеним актерима и способност вођења тимова,
- разумевање и деловање у складу са принципима професионалне филозофије, политике и етике.
Одрживи развој и адаптација на примену климе у инжењерским струкама техничко-технолошког поља односе се на развој, анализу и имплементацију широког спектра одговарајућих техничко-технолошких решења, мера и пракси. Савладавањем студијског програма, студенти стичу следеће предметно-специфичне компетенције:
- холистичко разумевање концепата одрживости и отпорности и њихових међусобних веза у грађеној средини,
- разумевање одговорности и изазова пред инжењерима техничко-технолошког поља, у смислу постизања одрживости и отпорности грађене средине,
- способност самосталног истраживања у подручју одрживости и отпорности грађене средине на различитим нивоима, спровођења анализа, вршења екперимената, оцена и евалуација, као и способност синтезе и интерпретације резултата, формулисања закључака, те презентације истраживања у писаној и усменој форми,
- способност самосталне критичке евалуације актуелне инжењерске праксе, идентификације и формулисања релевантних проблема и давања оптималних, иновативних и кретивних инжењерских одговора, односно решења за постизање одрживости и отпорности грађене средине,
- способност да се пружи индивидуални допринос системским, интегрисаним решењима,
- способност да се развију инжењерски пројекти и процеси за грађену средину која чува квалитет животног окружења и рационално троши природне ресурсе Републике Србије (енергију, сировине, воду и земљиште),
- способност системског управљања сложеним пројектима и процесима одрживог и климатски отпорног развоја и способност сарадње са различитим актерима,
- способност иницирања промена у професионалном окружењу и развоја нових иницијатива или предузећа (организација, компанија, удружења, организација и сл.),
- способност примене стеченог знања и вештина у праћењу новина, развоја новог специјализованог знања, даљег образовања и развоја вештина и
- способност напредног коришћења рачунарских технологија и софтвера.
Квалификације које означавају завршетак специјалистичких академских студија стичу студенти који су показали:
- разумевање сложености концепата одрживости и отпорности грађене средине и њихових међусобних односа, способност њихове критичке анализе применом различитих развијених приступа, и који су у стању да развију аргументативну дискусију везану за теме одрживости и отпорности са еколошког, економског и друштвено-културолошког аспекта,
- развијено системско, критичко мишљење и аналитичке способности, владање стручним језиком, развијену способност изражавања сопствених професионалних ставова и вођења двосмерне професионалне комуникације,
- разумевање професионалне етике, сопствене улоге инжењера специјалисте, важности личних и колективних моралних поступака и вредности, значаја давања појединачног професионалног доприноса заједничким решењима, као и значаја управљања у контексту општеприхваћених концепата одрживости и отпорности,
- способност примене и повезивања стеченог продубљеног знања, разумевање и способност решавања објективних проблема различитих степена сложености везаних за конкретне аспекте одрживости и отпорности грађене средине обухваћене садржајем студијског програма,
- разумевање истраживачког поступка и познавање метода истраживања, способност за самостално спровођење истраживања, синтезу и интерпретацију резултата, формулисање закључака, те презентацију истраживања у писаној и усменој форми,
- способност интегрисања резултата истраживања са практичним професионалним радом, покретање истраживања на основу резултата практичног професионалног рада, односно паралелно спровођење истраживања и решавање конкретних проблема у практичном професионалном раду.